Thursday, January 22, 2009

Jangan Menangis Palestin














Salamz. Aku mungkin terlewat dalam memperkatakan tentang pencerobohan tentera Israil di bumi Palestin. Bila gencatan senjata baru aku memberi reaksi sedangkan bumi Palestin sudah hancur lebur malah lebih dahsyat dari malapetaka gempa bumi. Aku mungkin terlambat di situ tetapi sesungguhnya aku telah lama meratapi penderitaan anak-anak mangsa perang seperti di Bosnia dan Palestin. Di sini aku lakarkan kembali sedih piluku serta luahan kesedihan dan keperitan yang dunia sama-sama meratapinya...





















Keranamu Saudara

Halilintar menyambar mengoyak langit
Bumi terbakar baranya menyala di hati
Ketika mentari bertelut di kaki senja
Dirimu tersungkur ke lembah malapetaka

Hujan peluru masih belum berhenti
Menyiat tubuh insan yang masih bernadi
Mencaingkan keluarga memisah ayah bonda
Anak kecil bersusukan airmata

Keranamu saudara
Keperihatinan terpanggil
Membeban di bahu rasa
Menjahit koyak baju kehidupanmu

Keranamu saudara…

Keranamu saudara
Alam sayu besenandung duka
Merenjis wangian simpati
Di pusara derita

Keranamu saudara…
Keranamu saudara…

Lagu: Br. Saleh & Izzi
Lirik: ITO Lara




















MENCARI MANUSIAWI
Bukankah hidup ini sebentar cuma
bagaikan suatu titik di mandala masa
pun kita masih sempat
membenar diri melontar fitnah
menjerit memaki
katakan padaku
ke manakah perginya manusiawi
apakah lantaran hidup semakin keras
maka hati menjadi batu
menjadi besi menjadi api?

No comments: