Wednesday, May 27, 2009

Mai oi chek mai


Mai oi chek mai chek mai
mari kita ke negeri kedah
mai oi bagi ramai
kita jamu nasik kawah

Salamz. Ketika dlm perjalanan ke Airport Alor Setar, dpt panggilan on-air radio Ikim.fm. Z & Z minta ulas mengenai topik kegiatan seni Islami dan mcm2 termasuk gossip 'panaz' yg melanda dunia seni Islami tanahair sekarang ni.
Aku jd x tau nak komen apa sekadar menceritakan kegiatan aku kat Kolej Universiti Insanniah (KUIN). Kebetulan di KUIN aku dijemput sebagai juri pertandingan nasyid antara IPTI. Apa yg aku ulas tu mungkin lari tajuk tp ada sedikit kena mengena dgn lirik dlm nasyid.
Kataku ' lirik adalah nyawa kepada sesebuah lagu nasyid. Jika sekadar muzik shj tanpa kata2 nasyid x memberi makna. Melalui liriklah mesej dan dakwah dapat disampaikan. So jgn abaikan lirik walaupun selalunya lirik diberi peruntukan markah yg rendah ttp harus diingat, hanya dengan 1 markah saja boleh membezakan antara juara dan tempat ke 2'.
Di sini dpt dilihat betapa pentingnya lirik dlm nasyid.
Masa aku tulis ni aku dlm train menuju pulang ke Rawang. Sayang, terpaksa ambil cuti 2 hari namun demi tanggungjawab aku teruskan...
Moga nasyid terus maju dan utk Z & Z, jgn main terjah je nanti silap terjah kena 'jerkah'. Kedua-dua Z ni memang best.

Kalau tak kerana jemputan ini tak kan gambar2 ni ada di sini...


Hijau padi menyambut kedatangan musafir ini...




Mencari ole-ole di Pekan Rabu. Laksa Kedah dan Bahulu Ikan yang mempersonakan.
























Kumpulan Inteam menyerikan Pertandingan Nasyid yang dihakimi.










































Dah sampai KLIA.

1 comment:

"naf" said...

salam..ya akh..
ana sbnrnya ,asih mncari seseorg yang benar2 pakar dalam menyelidik dan menulis sesuatu lirik..ana ni jenis yg sker gak mengarang esei dan sekali sekali de wat sajak@lirik...sye harap saudara sudi utk mengankat martabat lirik saya dlm industri nasyid kelak..k la..hrp sgt2 dpt beri bntuan..sye jge masih lg bljr di sek..mge Allah mmbls jasa2 saudara itu nti..wslm.